Pohjoista asesepäntyötä

Kulttuuri kehittyy parhaiten, kun erilaisia hyviksi havaittuja aineksia muista kulttuureista sovelletaan ennakkoluulottomasti uudessa ympäristössä sen olosuhteiden vaatimusten mukaan. Tällä tavalla myös pohjoinen käsityökulttuuri on mahdollista säilyttää elinvoimaisena ja kehittyvänä.

Suomalainen asekäsityö on kehittynyt nykyisenlaiseksi paljolti metsästäjien ja urheiluampujien käytännön tarpeiden mukaan. Siksi ase onkin mielletty pääasiassa eräänlaiseksi työkaluksi, mikä onkin asetta arvioitaessa tärkein näkökulma. Minulle henkilökohtaisesti aseiden estetiikka merkitsee kuitenkin myös paljon. Se muodostuu huolella valituista materiaaleista, loppuun saakka harkitusta ja tarkoituksenmukaisesta muotoilusta sekä jokaisen yksityiskohdan laadukkaasta teknisestä toteutuksesta. Tähän olen hakenut itselleni taitoja ja tietämystä Keski-Euroopasta opiskelemalla asesepäksi Ferlachin aseseppäkoulussa Itävallassa suorittaen siellä heidän asesepän perustutkintonsa vuonna 1997 ja työskentelemällä vuosina 1998-2001 aseseppänä englantilaistyyppisiä luxus- ja suurriistametsästysaseita valmistavassa asepajassa Hartmann & Weissilla Hampurissa.

Omassa yrityksessäni Suomessa tavoittelen aina aseiden korjauksissa ja valmistuksessa optimaalista teknistä laatua yhdistettynä saumattomasti loppuun saakka harkittuun ja tarkoituksenmukaiseen muotoiluun sekä viimeistelyyn.

Kulttuuri kehittyy parhaiten, kun erilaisia hyviksi havaittuja aineksia muista kulttuureista sovelletaan ennakkoluulottomasti uudessa ympäristössä sen olosuhteiden vaatimusten mukaan.